zwarte piet en vluchtelingen kampen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Bas Joosten - WaarBenJij.nu zwarte piet en vluchtelingen kampen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Bas Joosten - WaarBenJij.nu

zwarte piet en vluchtelingen kampen

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

21 November 2010 | Hong Kong, Hong Kong

Hoi!

Eindelijk heb ik weer het een en ander te schrijven! Woensdag was namelijk een heel leuke/interessante dag. We hadden namelijk block activity, een dag waar we met ons residentiële block iets gingen doen na school. We gingen naar een vluchtelingen kamp simulatie bij een organisatie die crosroads heet. Het was een soort rollenspel waar door je je een betere voorstelling kunt maken van het leven in een vluchtelingenkamp. Door een groep van 15 acteurs en een heel gebouw speciaal ingericht voor deze simulatie was het best wel meesleurend en vooral indrukwekkend. Bij hebben het maar voor 1,5 uur gedaan maar ik moet eerlijk zeggen dat dat al afzien was. Zoals met alles; dingen maken meer indruk van hoe dichter bij je ze mee maakt. Dit was nog lang niet het echte werk maar wel stukken dichterbij dan het lezen van kranten artikelen of het zien van reclame spotjes.

De indruk die het op me maakte kwam ook deels door de verhalen van mijn medescholieren die ze na afloop van de simulatie vertelden. Mulay komt uit Western Sahara en heeft daar in een vluchtelingenkamp gewoond. Hij vertelde van de keer dat hij met zijn beste vriend aan het voetballen was, toen hij de bal wegtrapte en zijn beste vriend hem ging halen. De vriend trapte op een landmijn en raakte een been kwijt. Zijn oom is gedood door een landmijn. Nog meer indruk maakte het verhaal van Habib uit Afghanistan (beide jongens wonen bij mij aan de zelfde hal) hij vertelde zeer gedetailleerd hoe de taliban voor het eerst zijn huis binnenkwam en zijn moeder en tantes in elkaar sloeg. Zijn vaders en ooms waren al gevlucht en zijn grotere broer zat verstopt in een kast (de taliban was immers op hun uit). Toen de het meeste van het huis gesloopt hadden en weer vertrokken hebben Habib en zijn broer alle bezittingen die ze nog konden vinden van zijn vader en andere familie verkocht om over de grens te kunnen vluchten en al het eten dat ze hadden gespaard hadden ze mee genomen. Aan de grens werden ze van al hun eten ontdaan en zelfs hun schoenen werden afgenomen. Hij had letterlijk niets meer maar was wel weg uit Afghanistan. Hij heeft het verhaal niet kunnen afmaken omdat hij in huilen uitbarstte.

Vrijdag direct na school stonden mijn oom Jaap en mijn peetoom/neef Patrick op statio Wu Kai Sha. Ze zijn een korte week hier om Hong Kong te ontdekken en (een beetje) om mij te zien. We hebben lekker rustig de campus bekeken en ik had natuurlijk snel mijn kamer opgeruimd. Om 5 uur zijn we vertrokken want ik moest naar een sjiek diner om mijn service (IFP) te presenteren aan een groep rijke sponsoren. Patrick heeft mijn hemd voor me gestreken! Het diner was heerlijk chinees eten! Ik heb haaienvinnen soep gehad met een gouden lepel.
Toen dit was afgelopen heb ik Patrick en Jaap weer opgezocht en zijn we in de stad iets gaan drinken.
Daarna snel naar de campus en om 10 over 1 lag ik in bedje, om de diezelfde dag er weer om 5.40 uur uitgebeld te worden, aangezien mijn wekker om 5 uur me niet gewekt had.

We moesten dus erg vroeg vertrekken om om 7 uur in Stanley te zijn, waar we geschminkt werden als zwarte piet. Die dag heb ik de hele ochtend zwarte piet gespeeld met ongeveer 11 andere Nederlandse jongeren en we hebben 190 nederlandse kinderen geenterained. Ik heb kroketjes, frikadellen en zelfs erwtensoep gehad. En dat allemaal aan de andere kant van de wereld, in Hong Kong. Het was ontzettend leuk en ik mag sinterklaas nog 2x helpen in Hong Kong.

Die zaterdag middag ben ik met Patrick en Jaap naar de peak geweest en hebben we daarna iets gegeten. Toen nog een toetje gegeten en daarna de trein weer terug naar school genomen.
Het was een drukke, maar onvergetelijke week!

Bas

  • 21 November 2010 - 13:14

    Kleine Kitty:

    Hallo Bas!
    Zoals we van je gewend zijn, een leuk verslag! Nog een klein maand genieten en dan mag je voor even weer terug komen naar Limburg!

    Groetjes,

    Kitty

  • 21 November 2010 - 13:53

    Rozette Joosten:


    Jongen jongen ,wat was dat heftig die verhalen over de jongens die jij hoorde .
    En het is misschien onzinnig dit nog eens aan te halen ,dat wij ons geluk moeten prijzen in dit luxe land te leven.
    Al hebben de Europeanen ook hun wrede kant laten zien in twee wereld oorlogen ,daar zou Omi van weten mee te praten ,die hetzelfde ondervond .
    zwarte Piet spelen is weer anders dan Prins Carnaval al is het uitdelen van snoep hetzelfde ,dus dat heb je zeker goed gedaan.En hoe smaakte de haaienvinnen soep ,snotterig ?
    Lieve groeten Rozette

  • 21 November 2010 - 13:53

    Rozette Joosten:


    Jongen jongen ,wat was dat heftig die verhalen over de jongens die jij hoorde .
    En het is misschien onzinnig dit nog eens aan te halen ,dat wij ons geluk moeten prijzen in dit luxe land te leven.
    Al hebben de Europeanen ook hun wrede kant laten zien in twee wereld oorlogen ,daar zou Omi van weten mee te praten ,die hetzelfde ondervond .
    zwarte Piet spelen is weer anders dan Prins Carnaval al is het uitdelen van snoep hetzelfde ,dus dat heb je zeker goed gedaan.En hoe smaakte de haaienvinnen soep ,snotterig ?
    Lieve groeten Rozette

  • 21 November 2010 - 18:27

    René:

    Bas, we zijn net bij Ralph op de verjaardag geweest. Wat ziqjn de contrasten toch groot! Die jongens hebben in de hel geleeft en leveren nu bij op school toch topprestaties. Door deze verhalen en de simulatie weet je weer hoe goed we het hebben. Doe Jaap en Patrick de groeten en ga maar lekker uit eten met ze! Je weet daar in HK wel waar je moet zijn! Gr. Paps

  • 23 November 2010 - 17:41

    Marianne:

    Hoi Bas,

    Kan nu pas reageren daar onze computer weer eens kapot was. Om gek van te worden, want je kan tegenwoordig niet meer zonder.
    Werd er stil van toen ik je verhaal las.
    Wat aangrijpend lijkt me als je zo'n verhaal hoort vertellen door jongens die zelf zo'n gruwelijke dingen hebben meegemaakt. Dat is heel wat anders dan alleen de beelden op TV te zien.
    Hier verder alles goed. Sander (en ook ik natuurlijk) is positief over het rapport wat hij volgende week krijgt. Eén "5"-je is te overzien en goed op te halen.'
    Gezellig dat je weer volop in de Sinterklaas-sfeer kan komen door de pieten-rol. Een heerlijke bijkomstigheid dat je ook van de Nederlandse lekkernijen kan genieten.
    Bas, tot over een maandje .

    groetjes, Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

United World Colleges

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2012

Dag1- reis en San José

01 Oktober 2011

London

26 September 2011

London

14 Maart 2011

Thailand

06 Februari 2011

Japan
Bas

2 jaar vwo afmaken in HongKong!

Actief sinds 07 April 2009
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 94748

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 29 Juli 2012

Davine en Bas in Midden-Amerika

04 September 2009 - 24 Mei 2011

United World Colleges

Landen bezocht: