synagoge midden in Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Bas Joosten - WaarBenJij.nu synagoge midden in Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Bas Joosten - WaarBenJij.nu

synagoge midden in Hong Kong

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

29 November 2009 | Hong Kong, Hong Kong

Alweer een week voorbij!
Deze maandag was het eindelijk zo ver, ik ging naar de consul generaal. Een van de hoogste gebouwen, midden in Central. 57e verdieping. Het kantoor had een prachtig uitzicht, maar dan ook echt niet te geloven. Verder was het ook heel interessant!

Normaal heb ik op woensdag tutor dinner, dit is altijd erg leuk. Deze week heb ik het gemist, want ik ging naar een lezing van George Brady. Een joodse lerares had de trip georganiseerd, en het leek me heel interresant. George Brady is een van de mensen die auschwitz overleeft heeft. Toen in lang na de oorlog de koffer van zijn zusje werd gevonden (die ook in auschwitz zat) , heeft de vinder hem opgespoord. Nu is er een film, een theaterstuk, en zelfs een boek in maar liefst 40 talen. (hana’s suitcase) De man was een heel goede verteller. Ontzettend aangrijpend, maar hij kon er ook humor in verwerken. Verder hebben we hier ook de synagoge bekeken, en falafel gegeten.

Pas om 11 uur terug op de campus, en ik moest nog werk afmaken. Het werk komt in vlagen. Het is nu nog niet zo druk dat we constant in de stress zitten. Maar er zijn altijd van die periodes waarin het abnormaal druk is, maar nu is het weer redelijk rustig. Het probleem is dan alleen dat ik alle dingen zonder deadline uitstel.

Donderdag na school en qaun cai’s was er weer een global issue forum. Deze keer was het onderwerp: moet prostitutie legaal worden om aids te beperken? Op zich een interessante avond weer. Ik vond het alleen teleurstellend dat ze geen nederlander hadden gevraagd om input, en Nederland niet eens als voorbeeld hadden genoemd.
Ik merk dat ik, sinds ik hier ben, veel trotser ben op ons land.

Vrijdag heb ik het lekker rustig aan gedaan. Na het eten zijn we naar Mong Kok gegaan. Ik moest beginnen wat kerst cadeau’s te verzamelen. Op een of andere manier waren alle neppe horloge tafels weggehaald, en als ik er naar vroeg was het: “i don’t know, don’t know.. police police”. Verder wel een paar leuke dingen gekocht. Al is dat chinese spul heel erg… smaak gevoelig. Als dat het goede woord is. Heel leuk hoe je 20 minuten onderhandeld over een prijs, en dan denkt dat je een hele goede prijs koopt. Loop je 100 meter verder, beginnen ze te onderhandelen op de prijs die jij betaald hebt.

Het is nog steeds fascinerend om met zoveel verschillende mensen samen te zijn. Deze week was er bijvoorbeeld ook south asian dinner. Dat is als een bepaalde groep mensen van de zelfde regio samen uit gaan voor diner. Alle nepalese, indiase en bangladese (?) meisjes in prachtige jurken. En ook de jongens in die traditionele kleding.
Maar ook bijvoorbeeld mijn roommatte uit Iran, Mehrdad. Zijn religie is Eckankar. Dit geloof is verboden in bijvoorbeeld Frankrijk, en Iran. Hij vertelde over zijn ervaring van “soul-traveling” en discussierde met iemand over of het onzin was of niet. Deze dingen maak je toch nergens anders (zo vaak) mee.

Het weer is lang niet meer zo koud als een week geleden. Zaterdag was mooi. Hierdoor heb ik niets van werk gedaan gekregen, maargoed. Wie kan er zeggen dat ie in begin december in een onverwarmd zwembad heeft gezwommen? Al werd het wat koud na een half uur.. die avond ben ik weer niet uit geweest, maar ik heb een film gekeken.

Mijn nieuwe buurjongen komt de dag voor mij aan in de wereldstad? Ontzettend leuk! Iedereen kan zijn email adres aan de linkerkant van het scherm invullen, zodat je iedere keer als ik iets schrijf een email krijgt! Verder merk ik dat er minder en minder mensen reageren, ik vind het hartstikke leuk als jullie een berichtje achterlaten, om mij ook op de hoogte te houden hoe het in Nederland gaat!


Groetjes, tot volgende week!

  • 29 November 2009 - 04:19

    Marlies:

    Hey Bas,
    dan schrijf ik het eerste berichtje wel hoor! Misschien vind ik het toch wel jammer dat ik niet naar die meneer op woensdag ben gaan luisteren, klinkt heel interessant!

  • 29 November 2009 - 06:51

    Ieteke:

    Hoi Bas,
    Ik ben toch wel benieuwd wat je nu toch bij de consul generaal gedaan hebt!
    Mooie week heb je gehad. Sterkte met het verdelen van het werk.

  • 29 November 2009 - 08:09

    Joep:

    Hoi bas!! Ik heb alles maar voorgelezen want pap en mam liggen nog in bed. Wat heb jij moeilijke woorden erin staan ! Ik moet vandaag nog verder werken aan mijn surprise:( Ik snap ook niet dat er zo weinig reacties zijn want heel veel mensen lezen het! Maar wel fantastisch allemaal!! Misschien gaan we karten met dirks met jou zou het natuurlijk nog leuker zijn !!!

  • 29 November 2009 - 08:09

    Joep:

    Hoi bas!! Ik heb alles maar voorgelezen want pap en mam liggen nog in bed. Wat heb jij moeilijke woorden erin staan ! Ik moet vandaag nog verder werken aan mijn surprise:( Ik snap ook niet dat er zo weinig reacties zijn want heel veel mensen lezen het! Maar wel fantastisch allemaal!! Misschien gaan we karten met dirks met jou zou het natuurlijk nog leuker zijn !!!

  • 29 November 2009 - 08:16

    Tiny:

    Je hebt van die trouwe zielen, die blijven schrijven.
    Het blijft dan ook interessant om te lezen. Als ik lees wat jij allemaal mmemaakt in een week dan is het hier echt maar gewoontjes. Weer een hele week school met de nodige strubbelingen, dat wel, maar niets bijzonders. De komende week zijn de voorbereidingen voor Sinterklaas. Misschien komt hij vrijdag even naar school. Ik heb hem geschreven en zijn antwoord was nog een beetje vaag. Vandaag ga ik met mijn neefjes en nichtjes naar de bioscoop, een "meezingmoevie" over de pakjesboot. Daarna Sinterklaas bij oma en opa. Een vol programma dus.
    Ook begint Carnaval al een beetje warm te lopen. Vrijdagavond was de cd-presentatie van Kartoesj. Een prima cd en een echt leuke avond met veel limburgse artiesten, waaronder ook een buut van een sinterklaas. Om je tranen bij te lachen.
    Bas, nog een paar weken en dan zien we elkaar weer even.
    Tot dan, en tot schrijfs de volgende week.

    Tiny

  • 29 November 2009 - 08:24

    WZonnenberg:

    Hoi Bas,

    Alles tot het laatste moment uitstellen is niet zo erg. Als het uiteindelijk maar gebeurt. Dat steeds minder mensen reageren is ook niet zo verwonderlijk want eigenliijk kun je je er alleen maar steeds meer over verbazen wat jij allemaal mee mag maken. Ik heb Joost overigens gevraagd wat vaker iets van zich te laten horen. Heeft hij dat gedaan?

    Tot ziens in Geleen.
    W.Zonnenberg

  • 29 November 2009 - 09:05

    René:

    Ha Bas, inderdaad weer een heftige week! Neem maar geen horloges mee, want we willen je wel zien de 20e! Niet dat je gedoe krijgt bij de douane. Blijf je ook je best doen op school? Leuke leraren? Ik hoop dat ALLE lezers een reactie sturen. Je maakt echt goede verhalen! Groetjes, Paps

  • 29 November 2009 - 10:29

    Jan En Margreet:

    Blij dat we de meterstand reacties ook vandaag weer positief kunnen beinvloeden! Maar net als Ieteke waren we vorige week al nieuwsgierig naar de clifhanger van de consul generaal...Moeten we nog een weekje wachten denk ik om te horen wat je daar gedaan hebt, naast het genieten van het uitzicht.... Voor jou en Marlies nadert de vertrekdatum naar NL al met rasse schreden. Benieuwd hoe de "tussenlanding" Geleen je bevalt. Maar met een nieuwe carnavaslcd zit de stemming er natuurlijk meteen goed in. Tot blogs!

  • 29 November 2009 - 13:54

    Isy:

    Lieve Bas,
    We genieten iedere keer weer van jouw spannende, enerverende weken. Dan lijkt alles wat wij hier in Nederland meemaken in het niet te vallen. Natuurlijk blijven we ook via Davine op de hoogte.
    We verheugen ons om je straks weer te zien.
    Voor de laatste weken van het jaar veel succes met alles. Vele groeten en liefs van ons allemaal.

  • 29 November 2009 - 14:40

    Anita:

    Ha Bassie.
    Ik zie je nog lid worden van Trots op Nederland als het zo doorgaat.
    Ben blij dat je je toch nog realiseert dat Gelaen een weareldsjtad is, vergeet dat nooit, ondanks wat jij weer allemaal meemaakt en met wie je allemaal in contact komt.
    Het was al meteen weer genieten vanmorgen toen we wakker werden : papa en ik nog in bed en Joep bij ons jouw verhaal aan het voorlezen. Heerlijk !

    Liefs van mama

  • 29 November 2009 - 16:29

    Elsebeth:

    hee Bas,

    ik heb nu al een paar maanden je avonturen gevolgd maar nog steeds niks geschreven! echt leuk wat je daar allemaal meemaakt, ook al die verschillende culturen! ljp stelt helemaal niks voor in vergelijking met dit:)

    groetjes,

    Elsebeth

  • 29 November 2009 - 18:23

    Desirée:

    Hey bas!
    Zo te zien heb je het goed naar je zin in Hongkong. Nog veel plezier en ik zal je nog wel spreken als je weer in geleentje bent(:
    groetjes Desirée

  • 29 November 2009 - 18:35

    DAVINE!!!!!!!!!:

    Lieve Bas, ondanks het vele contact vind ik het ook heel fijn om je weblog te lezen. Ik denk aan je! Nog maar 1 week en 14 dagen, hahaha. Dikke kus!

  • 29 November 2009 - 18:59

    Judith:

    Hoi bas, dan reageer ik toch maar omdat je het zo lief vraagt. Het klinkt echt allemaal te gek wat je meemaakt, 3 weken India is er niets bij, geloof ik. Over Xplore gesproken, we hebben vorige week maandag het project afgesloten. Wat dat betreft kun je blij zijn dat je aan de andere kant van de wereld zit, met die hele uitwisseling enzo, haha! Bij de afsluiting lieten ze onze foto's in de schouwburg zien. Echt super raar dat je daar gewoon nog steeds 'in de buurt' zit! Blijf wel maar schrijven, want je verhalen zijn echt leuk om te lezen!

    groetjessss,
    Judith

  • 29 November 2009 - 19:43

    Laurens Keulers:

    hoi bas,

    heel leuk om te lezen over je avonturen in hongkong, ik verheug me nu al op me nu al op de kerst..

    PS: heb je nog wat info over de horloges.
    E-mail: laurensjekeulers_laurens@hotmail.com

    Groetjes Laurens

  • 29 November 2009 - 19:50

    Peter:

    Hi Bas,

    Jij boft met dat lekkere warme weer. Hier begint het nu toch aardig af te koelen. Gelukkig kan ik voor een lekker warm zwembad naar de YMCA. Wat interessant dat je de mogelijkheid hebt mensen te ontmoeten met zoveel levenservaring.
    De familie wacht op je!
    Doe ze de groeten, haha.

    Take care,

  • 29 November 2009 - 19:55

    Peter Joosten:

    Ook ik ben trots op mijn land. Toch zijn er ook vele dingen die hier beter zijn dan in Nederland.

  • 29 November 2009 - 20:26

    Christel En Henry:

    Hallo Bas,
    Een late reactie van ons maar we hebben vandaag afscheid genomen van onze familie in Dongen en lezen zojuist het uitvoerige verslag. Wij als trouwe lezers willen graag reageren op jouw oproep. Je buurjongetje Walson ontmoet je op zondag 20 december voor het eerst. Het wordt een echt welkomstweekend en een drukte op de oprit ! Tot volgende week hopelijk dan een reactie op een vroeger tijdstip.

  • 30 November 2009 - 15:11

    Marianne:

    Hallo Bas,

    Je oproep heeft in ieder geval resultaat gehad.
    Wij waren dit weekend ook in Geleen. Zoals Joep al aangaf was hij met de surprise bezig (samen met Sander). Deze keer heb ik samen met Sander bij Mart geslapen (hij was vrijdag jarig) en op zondagochtend zijn we met zijn viertjes naar Kit en Lee geweest. Was een gezellige dag met een marktbezoekje en cafeetjes in Belgie.
    Je hebt even geen berichtjes van Rozette gehad, want haar computer was kapot. Lee zijn mailadres zal ik ook zo invullen, want hij gaf aan hier moeite mee te hebben!!
    Onze verhalen lijken zo simpel in verhouding met die van jou. Je maakt zo ontzettend veel mee. Ik vraag me af of je van te voren wist dat je zoveel speciale mensen zou ontmoeten.
    Ik maar denken dat het zo speciaal was dat ik afgelopen week minister Van der Laan ontmoette!
    Nou Bas, het aftellen is begonnen. Over 3 weken ben je weer in het land, en ik ga er van uit dat we elkaar zien in de Kerstvakantie.

    XX Marianne

  • 01 December 2009 - 19:11

    Charles En Maria :

    Hallo Bas,We wisten wel dat je in HongKong zit, maar toevallig was je vader vanmiddag bij ons en gaf ons je adres door zodat we kunnen lezen hoe het jou vergaat. Wat een ervaringen allemaal, als we dat zo lezen, wat wonen wij dan in een dorp, alhoewel dat dorp wordt ook wereldstad genoemd. Fijn dat het je goed gaat, we kunnen je nu blijven volgen. We hoorden dat je met kerst naar huis komt en in januari weer teruggaat, dan kun je misschien nog net of net niet? de revue gelaen waggelt meepikken. Anders zul je beslist door familie en vrienden voorzien worden van het vastelaovendgebeuren in gelaen en als dat niet zo is, och dan mis je ook niet zo heel veel.Bas geniet, kijk goed om je heen en vergeet niet om zo af en toe wat te studeren. Tot ons volgende berichtje,

  • 04 December 2009 - 17:12

    Rozette Joosten:

    Bonsoir Bas ik keek nog even op google George Brady
    te zoeken en ik vond hem natuurlijk en jij staat ook vermeld bij de alles waar George Brady overgaat !
    Zoals zovele verhalen is dit ook een bijzonder verhaal en hij kan erover praten en dat is niet voor iedereen weggelegd ,zoals je nog weet toen jij `omi's verhaal wilde vertellen in een schoolwerk ,lukte het haar niet iets te vertellen te pijnlijk ,en zij is er nooit overheen gekomen met wat er met haar familie gebeurde ..dus ieder reageert anders op zijn of haar levensverhaal ! Geen toeval dat het jou zo intereseerde ..toch ?Liefs R

  • 05 December 2009 - 20:52

    Aldeneik:

    Dag Bas! Ook van ons kan er natuurlijk geen reactie wegblijven... ik kijk altijd automatisch via Peter, dus misschien tijd om mijn mailadres in te vullen want Peter houdt zijn blog niet zo goed bij als jou ;) Ik vind het echt geweldig dat jij zoveel mag meemaken daar... En fijn om te horen dat je trots blijft op ons kikkerlandje! We zien jou met kerst!!!
    Groetjes Mart, Bep en Kitty.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

United World Colleges

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2012

Dag1- reis en San José

01 Oktober 2011

London

26 September 2011

London

14 Maart 2011

Thailand

06 Februari 2011

Japan
Bas

2 jaar vwo afmaken in HongKong!

Actief sinds 07 April 2009
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 94844

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 29 Juli 2012

Davine en Bas in Midden-Amerika

04 September 2009 - 24 Mei 2011

United World Colleges

Landen bezocht: